Premiery książkowe 24 – 30.09.2018

Sięgając po kolejny tom “Sekretnej wojny. Z dziejów kontrwywiadu II RP”… , mamy okazję prześledzić aktualny stan badań nad historią polskich służb specjalnych, upowszechnić wiedzę na temat ich dokonań, ale także zapoznać się z niektórymi problemami, przed jakimi stały nasze służby w okresie międzywojennym, m. in. zamachami na ministrów i prezydentów, zamachami na obiekty wojskowe i gmachy użyteczności publicznej, szpiegostwem i dywersją ze strony naszych sąsiadów, nie tylko Niemiec i ZSRS, lecz także ze strony mniejszości narodowych mieszkających na terytorium II RP.
Musiało upłynąć kilkadziesiąt lat, by można było zająć się tą problematyką bez ingerencji cenzury. Trudno więc się dziwić, że działalność Oddziału II Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, kontrwywiadu cywilnego czy Korpusu Ochrony Pogranicza wciąż przyciąga uwagę nie tylko historyków.

Steinbeck skupia się na ludziach, a nie na bitwach. Je i pije z żołnierzami na froncie, rozmawia i walczy z nimi ramię w ramię. “Była raz wojna” tworzy niezapomniany portret życia w czasie wojny, który nadal zaskakuje prawdą i humanitaryzmem.
Wielka Brytania, Afryka północna, Włochy… wielka wojna, której losy jeszcze nie były przesądzone, choć uczestniczyła już w niej Ameryka. Heroizm, trud codziennej walki, znaczące wydarzenia i drobne epizody, w których uczestniczy i które ogląda autor.
Jest zawsze na pierwszej linii, zawsze obok żołnierzy. W reportażach zawartych w tym zbiorze pisanych na zamówienie dziennika “New York Herald Tribune” najwięcej miejsca poświęcił nie rzeczom i sprawom uznanym za najważniejsze, nie budzącym grozę wydarzeniom, lecz drobnym, codziennym (niekiedy zabawnym) sprawom, które wojnie towarzyszą. Ukazuje przy tym ludzki wzniosły i skromny wymiar nieludzkiej wojny.

Tłem dla powieści “Bomby poszły”, która po raz pierwszy ukazuje się w polskim przekładzie, jest obraz amerykańskich sił powietrznych oraz amerykańskiej załogi bombowca, najważniejszego elementu tychże sił, a także – jak określił to sam Steinbeck – “najwspanialszej drużyny świata”.

“Bomby poszły” to meldunek, który załoga składa w chwili, gdy wielkie bomby lotnicze wypadają z komory i lecą w dół, w stronę nieprzyjaciela… Słowa te oznaczają, że misja została wykonana i że można wracać do domu. Pewnego dnia to hasło rozbrzmi nad pokonanym wrogiem i wtedy będzie można wrócić do domu na dobre.

Przekornie dowcipna, najbardziej znana brytyjska filolożka klasyczna Mary Beard analizuje motywy genderowe i pokazuje, jak historia traktuje silne kobiety. Począwszy od starożytności i uderzających wersów “Odysei” po memy internetowe z Trumpem i Hillary Clinton – autorka bada kulturowe podwaliny mizoginii, kwestię głosu kobiet w sferze publicznej, nasze kulturowe postawy wobec relacji łączących kobiety z władzą. Na podstawie własnych doświadczeń z seksizmem i agresją wiążącą się z płcią, z którymi spotkała się w Internecie, pyta: jeśli akceptuje się niedopuszczanie kobiet do struktur władzy, to czy tej władzy nie trzeba zdefiniować na nowo?

Powieść oparta na prawdziwych zdarzeniach. Historia o szaleństwie definiowanym ze względu na płeć i czas, o macierzyństwie, archeologii milczenia i o szpitalu psychiatrycznym – miejscu, które jest jednocześnie więzieniem i azylem.
Pewnej jesiennej nocy w 1891 roku Kristina Andersson topi w rzece Aurze dwoje swoich śpiących dzieci. Potem wiosłuje w stronę domu. Kristina zostaje wysłana na Sjalö, wyspę w archipelagu Turku, którą rzadko kto opuszcza. Czterdzieści lat później trafia tam siedemnastoletnia Elli Curtén. Dziewczyna z mieszczańskiej rodziny marzy o życiu, które składa się z czegoś więcej niż skrojona na miarę egzystencja w rodzinnym domu. Zostaje wciągnięta w szaloną karuzelę przestępstw i nieposłuszeństw, a następnie wysłana do szpitala psychiatrycznego, w którym czas stanął w miejscu. Pielęgniarka Sigrid Friman będzie łączniczką między Kristiną a Elli, tym, co stare i nowe – w okresie, gdy nad Europę nadciąga potworna wojna.

Biografia najbardziej symbolicznej postaci polskiej awangardy.
Portret Tadeusza Kantora, ostatniego wielkiego artysty, twórcy teatru Cricot2, wybitnego malarza, grafika, scenografa, reżysera i performera. Jego biografię symbolicznie znaczą największe historyczne wydarzenia epoki: urodził się po wybuchu I wojny światowej, zmarł, gdy żywa była jeszcze euforia po zburzeniu muru berlińskiego. Jego dzieło, malarskie i teatralne, wyraziło prawdę naszych czasów. Portret tego artysty to jednocześnie portret XX wieku.

Zdesperowana, by wieść życie u boku płatnego mordercy, który pomógł jej uciec z niewoli, Sarai postanawia na własną rękę wyrównać rachunki z okrutnym sadystą, Arthurem Hamburgiem. Jednak brak doświadczenia w zabijaniu sprawia, że jej plan spełza na niczym, a ona sama ledwo uchodzi z życiem. Lekkomyślne decyzje Sarai sprowadzają ją na ścieżkę, z której nie ma odwrotu. Dlatego stawia Victorowi ultimatum: albo nauczy ją zabijać i da jej szansę na przeżycie w okrutnym świecie, do którego chce przynależeć, albo pozwoli, by sama zrealizowała plan zemsty, nie zważając na konsekwencje. Victor wie, że Sarai nie stanie się bezwzględną zabójczynią z dnia na dzień, postanawia więc udzielać jej lekcji. Ich skomplikowana relacja staje się coraz to bardziej zażyła.
Gdy prawa ręka Arthura Hamburga, Willem Stephens, zaczyna deptać Sarai po piętach, dziewczyna zdaje sobie sprawę, że porwała się z motyką na słońce. Mimo to, przyjmując rolę Izabel Seyfried, wciąż ma w rękawie kilka śmiertelnych sztuczek, które zapewnią jej miejsce u boku Victora. Izabel czeka jednak test, który może zniszczyć wszystko, na co tak ciężko pracowała i podać w wątpliwość zarówno jej decyzję o prowadzeniu tak niebezpiecznego życia, jak i zaufanie do Victora Fausta.

Czy można obronić się przed toksycznymi ludźmi?
Przeczytaj “Instrukcję obsługi toksycznych ludzi” i naucz się tego!
Każdego dnia natykamy się na toksycznych ludzi. Możemy ich spotkać na każdym kroku: w pracy, urzędzie, szkole. Czasem stykamy się z nimi w relacjach prywatnych, a nawet rodzinnych.
“Instrukcja obsługi toksycznych ludzi” to przewodnik po relacjach z ludźmi, którzy “zatruwają” nam życie. Katarzyna Miller i Suzan Giżyńska podpowiadają jak nie ulegać wpływom toksycznych ludzi, wychodzić obronną ręką z konfliktowych sytuacji, a także jak radzić sobie z emocjami, które nam przy tym towarzyszą.
Kolejna książka z bestsellerowej serii “Instrukcja obsługi… “

Niewielkie nadmorskie miasteczko w pełni letniego sezonu to tylko na pozór sielskie miejsce. I tutaj są ludzie, którzy bez skrupułów, czasem jedynie dla kaprysu, krzywdzą innych. Czy za śmiercią młodziutkiej, ciężarnej Litwinki i porwanej sprzed klubu fitness blondynki stoją te same osoby? Kto brutalnie zgwałcił jedną z turystek i kim jest człowiek szantażujący rodzinę miejscowego prawnika?Odpowiedź na te pytania musi znaleźć młodszy aspirant Krzysztof Bugaj – seksoholik rozdarty pomiędzy rozchwianą emocjonalnie żoną a zaborczą kochanką.
“Diabelski młyn” to historia o naiwnej ufności, za którą trzeba czasem zapłacić najwyższą cenę, i dramat tych, którzy zbyt pochopnie zapraszają do swojego życia zupełnie obce osoby. To opowieść o ludziach, którzy pragnąc lepszego losu, nieświadomi zagrożenia, otwierają drzwi złu w najczystszej postaci.

Nic nie robić bez poczucia winy? Czy to w ogóle jeszcze jest możliwe? W dzisiejszym świecie, który nam tyle oferuje? W czasach kiedy społeczna presja, by osiągać w życiu wciąż “więcej i więcej” jest tak silna?
O tym, że umysł i dusza potrzebują ciszy, chwil jałowego biegu, zwykłej bezczynności, filozofowie wiedzą, przypomina Ulrich Schnabel, już od dawna, a od pewnego czasu prawdę tę odkrywa także nauka. W społeczeństwie przyśpieszenia i permanentnej komunikacji wszystkich ze wszystkimi chwile wytchnienia są niezwykle cenne, pisze Schnabel. I uświadamia nam na nowo, że od “słodkiego nicnierobienia” zależą nie tylko nasza kreatywność i pomysłowość – to także szansa, aby poznać samych siebie, odnowić swoją siłę woli. Przyznaje, że nie jest łatwo uwolnić się od nacisków otoczenia, które oczekuje, że nieustannie będziemy dyspozycyjni, skoro to możliwe. Dlatego stara się nam udzielić jak najlepszej rady w sprawie leniuchowania. Czy okaże się pomocna? Czy dzięki książce rozpoznamy dręczące nas problemy? Przekonajmy się o tym sami.

Kiedy w 1941 roku Hitler wypowiadał wojnę Związkowi Radzieckiemu, wiedział, że jego machinie wojennej zaczyna brakować paliwa. W związku z tym rozpoczął Operację Blau, kampanię obliczoną na ochronę nazistowskich pól naftowych w Rumunii oraz opanowanie nowych, na Kaukazie. Na jego drodze stał tylko Stalingrad. Większość opracowań bitwy pod Stalingradem skupia się na ponurym losie niemieckich wojsk lądowych. W niniejszej książce Joel Hayward opisuje dzieje operacji Luftwaffe podczas tej kampanii, koncentrując się na sposobie, w jaki Hitler wykorzystywał siły powietrzne jako broń taktyczną zapewniającą wsparcie siłom lądowym, a nie broń strategiczną. Szczegółowo prezentuje jak Luftwaffe odgrywała swą kluczową rolę “latającej artylerii”, udowadniając, że armia w ogromnym stopniu opierała się na wsparciu lotnictwa, a jej sukcesy były możliwe w znacznej mierze dzięki skuteczność owego wsparcia. Hayward analizuje tę wielką niemiecką ofensywę z punktu widzenia współpracy pomiędzy siłami lądowymi oraz powietrznymi zmierzającej do osiągania wspólnie uzgodnionych celów. Korzysta z dzienników zarówno najważniejszych dowódców, jak i szeregowych lotników, aby odtworzyć decydujące bitwy i przedstawić dramat frustracji i lekkomyślnego przywództwa Hitlera. Jak udowadnia autor, koniec końców to fatalna strategia Hitlera, Göringa i innych oficerów z Berlina skazała na porażkę wysiłki dowódcy lotnictwa Wolframa von Richthofena, odważnego i zdecydowanego lidera, który starał się zmagać z coraz bardziej beznadziejną sytuacją.

Pedagogika Montessori pozwala dziecku osiągnąć świadomość siebie i we własnym tempie stawiać pierwsze kroki na drodze ku samodzielności. Dlaczego nie mamy pomóc dziecku w osiągnięciu pełni swoich możliwości już od chwili narodzin? Charlotte Poussin, praktyk metody Montessori, przytacza relacje ekspertów i nauczycieli Montessori oraz dzieli się z czytelnikami wiedzą i wskazówkami na temat wdrażania montessoriańskiego podejścia, dzięki któremu dziecko może rozwijać się w zgodzie ze swoją osobowością i we własnym rytmie, wykorzystując cały swój potencjał: pomagajmy mu, ale nie zanadto, obserwujmy je i z życzliwością zachęcajmy do aktywności. Kierując się tymi zasadami, ukształtujemy w dziecku pogodę ducha, samodzielność, pewność siebie, radość z uczenia się oraz świadomość siebie i innych.

J. Richard Gott był jednym z pierwszych kosmologów, którzy sugerowali, że Wszechświat przypomina strukturą gąbkę, złożoną z gromad galaktyk, połączonych za pomocą galaktycznych włókien – łańcuchów galaktyk o długości miliardów lat świetlnych. Analogicznie, puste obszary są połączone tunelami o niskiej gęstości materii. W swojej książce uczony zdaje relację z odkryć, które doprowadziły nas do zrozumienia, jak wygląda Wszechświat w największej skali.

“Kosmiczna pajęczyna” to opowieść o tym, jak nieoczekiwane powiązania mogą prowadzić do nowych pomysłów i o tym, jak symulacje komputerowe w połączeniu z szeroko zakrojonymi teleskopowymi przeglądami nieba zmieniły nasze rozumienie Wszechświata, w którym mieszkamy.

Pierwsza polska publikacja dotycząca sztuki rysowania i projektowania na potrzeby gier komputerowych. Zawiera opisy najważniejszych zagadnień sztuki koncepcyjnej, takich jak: projektowanie postaci, potworów, maszyn i środowiska oraz zagadnienia związane z kompozycją, anatomią i perspektywą. W książce znajduje się część teoretyczna oraz ćwiczenia mające na celu sprawdzenie omawianego zagadnienia. W publikacji poświęcono dużo uwagi na rozwój warsztatu rysownika. Prezentowane tam techniki mają ułatwić tworzenie i zrozumienie procesu powstawania konceptów na potrzeby gier. Podręcznik jest bogato ilustrowany przykładami omawianych pojęć. Wraz z warstwą merytoryczną przeplata się część fabularna, która porządkuje całość, a dodatkowo zabierze czytelnika w wir wspaniałej przygody.
Książka przeznaczona jest dla wszystkich, którzy lubią rysować, projektować i chcieliby rozwijać się w dziedzinie sztuki koncepcyjnej i projektowej oraz – docelowo znaleźć zatrudnienie w branży gier komputerowych. Concept art to dość młoda dziedzina sztuki w Polsce, ale bardzo prężnie się rozwijająca i znajdująca coraz większe rzesze sympatyków, głównie ze względu na dynamiczny wzrost branży gier wideo w Polsce oraz na rosnące zapotrzebowanie na concept artystów na rynku pracy.

Czołowy naukowiec z Projektu Rho, profesor Donald Stephenson, został uwięziony za zbrodnie przeciwko ludzkości. Świat odetchnął z ulgą, mając nadzieję, że zagrożenie wywołane przez technologię obcych wreszcie zostało zażegnane. Świat się myli.
W Szwajcarii uczeni pracujący nad Wielkim Zderzaczem Hadronów odkrywają anomalię, która może zniszczyć Ziemię, a powstrzymać ją można wyłącznie dzięki technologii z Projektu Rho. W zamian za całkowite ułaskawienie profesor Stephenson zgadza się pomóc w opanowaniu zagrożenia. Za jego obietnicą kryje się jednak spisek obcych, w wyniku którego Okręt Rho trafił na naszą planetę.
Heather, Mark i Jennifer muszą przeniknąć do nowego projektu Stephensona i powstrzymać go za wszelką cenę. Rozpoczęła się ostateczna bitwa i tym razem ludzkość nie może sobie pozwolić na porażkę.
Finałowa część trylogii Projekt Rho autorstwa Richarda Phillipsa to wybuchowe zakończenie ekscytującej historii, którą będziecie pamiętać jeszcze długo po przeczytaniu ostatniej strony.

Font Resize
KONTRAST
%d bloggers like this: