Jak często należy wymieniać płyn chłodzący w samochodzie?

Ignorowanie rutynowej konserwacji samochodu lub ignorowanie drobnych problemów z silnikiem spowoduje znaczne zużycie pojazdu i skróci żywotność silnika. Dotyczy to zwłaszcza układu chłodzenia w Twoim pojeździe. Pomimo tego, że utrzymanie układu chłodzenia ma tak duże znaczenie dla wydajności silnika, 28% pojazdów ma niewystarczającą ochronę chłodzenia. Jeśli nie pamiętasz, kiedy miała miejsce twoja ostatnia obsługa układu chłodzenia, zaliczasz się do tej kategorii.

 

Powody, dla których powinieneś zająć się układem chłodzenia

Układ chłodzenia ma na celu usuwanie ciepła wytwarzanego, gdy iskra zapala mieszankę paliwowo-powietrzną w silniku. To proces okrężny, który zaczyna się w grzejniku. Gdy silnik osiągnie określoną temperaturę roboczą, woda/płyn chłodzący przepływa do silnika, usuwając ciepło. Następnie płyn chłodzący spływa z powrotem do chłodnicy, gdzie powietrze przepływające przez grill chłodzi go, aby mógł ponownie przejść przez cykl. Płyn chłodzący ma za zadanie chronić silnik przed przegrzaniem, a także chroni ważne części układu chłodzenia przed korozją. Gdy płyn chłodzący się starzeje, nie może już odpowiednio wykonywać swojej pracy i istnieje ryzyko przegrzania silnika, co może doprowadzić do uszkodzenia uszczelki głowicy lub gorzej.

 

Oznaki, że masz problem z systemem chłodzenia

Podobnie jak w przypadku każdego elementu silnika, należy zwrócić uwagę na pewne oznaki, które zaalarmują Cię o problemie. Jeśli chodzi o układ chłodzenia, uważaj na te:

  • Silnik się przegrzewa. Jak wspomniano powyżej, nie należy ignorować przegrzewającego się silnika. Istnieje wiele rzeczy, które mogą powodować przegrzanie silnika – na przykład zła pompa wody i zepsuty wąż lub pasek, żeby wymienić tylko kilka. Jeśli zapali się lampka ostrzegawcza temperatury silnika lub zauważysz, że silnik się przegrzewa, bezpiecznie zatrzymaj się i wezwij holowanie. Kontynuowanie jazdy może doprowadzić do śmiertelnego uszkodzenia silnika.
  • Podczas jazdy możesz wyczuć zapach płynu niezamarzającego. Zapach płynu niezamarzającego podczas jazdy lub zaraz po zatrzymaniu pojazdu jest oznaką nieszczelności w układzie. Zapach jest spowodowany kroplami płynu niezamarzającego na gorący silnik. Podobnie jak przegrzewający się silnik, należy to natychmiast naprawić.
  • Pod przodem pojazdu zauważysz płyn niezamarzający. Jeśli zauważysz kałużę płynu chłodzącego pod pojazdem, natychmiast zleć przegląd pojazdu. Za każdym razem, gdy w układzie chłodzenia występuje nieszczelność, nie może on właściwie chronić silnika przed przegrzaniem.
  • Poziom płynu chłodzącego jest zawsze niski. Jeśli musisz regularnie dodawać płyn chłodzący do chłodnicy, w układzie jest nieszczelność.

 

Właściwa konserwacja układu chłodzenia

Układ chłodzenia należy konserwować w następujący sposób:

  • Regularnie sprawdzaj chłodnicę, paski i węże i wymieniaj je, gdy wykazują oznaki nadmiernego zużycia lub starzenia.
  • Wymień pasek napędowy (znany również jako pasek serpentynowy), zanim się zerwie. Sprawdź w instrukcji obsługi, kiedy należy ją wymienić.
  • Zlecić wykonanie serwisu układu chłodzenia. Podczas tej usługi stary płyn zostanie spuszczony, układ przepłukany i dodany nowy płyn chłodzący. Ta usługa powinna być wykonywana przynajmniej raz na dwa lata.